کد مطلب:276966 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

اشتباه از کجاست؟
بدون شك میتوان اظهار اطمینان نمود كه این اشتباه، یا از ناحیه ی نسخه برداران قبلی صورت گرفته، و یا اینكه از ناحیه ی چاپ كتابها، این اشتباه روی داده است و شأن مرحوم علامه ی مجلسی اعلی الله مقامه، و هم چنین «شاگرد شهید» اجل و اعظم از آنست كه دچار چنین اشتباه بزرگی گردند. و البته حقیر به چاپهای دیگر «بحارالانوار» مانند چاپ «كمپانی» و «امین الضرب» مراجعه نكرده ام و نمی دانم آیا در آن چاپها هم مانند این اشتباه وجود دارد یا خیر.

به هر حال: با مطالعه ی دقیق دركتب حدیث، و تعمق بیشتر درباره ی خروج «سیدحسنی» برای هر انسان تیزبین و دوراندیش و ژرف نگر و كنجكاو، بخوبی روشن می شود كه بطور قطع و یقین، آن شخصیت عظیم و انقلابگر و بی باك و نترس و شجاع و جسور و متهور كه هیچگونه بیم و هراس به دل راه نمی دهد، و در برابر همه ی زورمداران و قدرتمندان عالم می ایستد، و در برابر سختیها و ناملایمات روزگار، خم به ابرو نمی آورد، و آوازه ی انقلاب اسلامی خویش را با فریادهای «وا اسلاماه» بگوش جهانیان می رساند. و با دگرگون ساختن اوضاع و احوال جهان، توجه محرومان و مستضعفان سراسر عالم را به ایران، و انقلاب اسلامی خویش جلب می نماید و زمینه ی حكومت جهانی مهدی موعود علیه السلام را فراهم می آورد، شخصیت كم نظیری است كه «سید» «عالم» بزرگوار، مطاع، و فرمانروای علی الاطلاق مردم مسلمان «ایران» است.

و او كسی است كه حركت انقلابی او از بلاد شرق و «ایران» و دعوت انقلاب اسلامی او در میان ایرانیان پاكدل و دیندار و متعهد به اسلام، و از ناحیه ی مشخصی بنام



[ صفحه 331]



«دیلم» و قزوین و طالقان (كه از نواحی قدیم خراسان و جزء سرزمین «دیالمه» است) صورت خواهد گرفت ولی «حسنی» بودن وی چه از نظر اخبار و چه از دیدگاه دانشمندان، مورد شك و تردید و بلكه در برخی از اخبار به «حسینی» بودن وی تصریح شده است.